2015年3月30日星期一

Perbezaan antara Usahawan dan Usahawan Korporat

Definisi :Usahawan dan Usahawan Korporat

Usahawan boleh didefiniskan sebagai individu yang memulakan dan menjalankan perniagaan sendiri dan cuba mengembangkan perniagaan mereka sehingga dapat memberi  faedah kepada masyarakat dan negara.Seseorang usahawan sentiasa mempunyai personaliti sendiri,mereka berani mengejar impian mereka dengan mengambil risiko yang boleh dikira.Selain itu,mereka mempunyai ciri-ciri keusahawanan yang mungkin tidak dipunyai oleh orang lain.Ciri-ciri keusahawanan termasuklah berani mengambil risiko yang dapat dikira,mempunyai keazaman dan ketabahan yang tinggi,inisiatif dan bertanggungjawab,mempunyai keyakinan yang tinggi kerana mereka mengetahui dan memahami perniagaan yang dijalankan,benar dan jujur,sentiasa menitikberatkan kualiti atau prestasi kerja,mempunyai tahap kerja yang tinggi untuk mencapai matlamat,berorientasikan kepada visi dan misi,mempunyai keupayaan dalam membuat keputusan dan berkemampuan untuk mempengaruhi orang lain untuk mempunyai hala tuju yang sama dengannya,tapi bukan menggunakan paksaan.

Manakala usahawan korporat atau dikenali sebagai intrapreneurship merupakan individu yang memberi idea kreatif dan inovatif,melaksanakan idea-idea tersebut untuk kepentingan organisasi di mana dia bekerja.Seseorang usahwan korporat selalunya mempunyai ciri-ciri keusahawanan yang dimiliki oleh usahawan,namun mempunyai kesanggupan untuk bekerja di organisasi orang lain dan bukan menjalankan perniagaan sendiri.Mereka sering menjadi individu yang cemerlang yang boleh meningkatkan kecekapan dan keberkesanan organisasi di dalam sesebuah organisasi,contohnya Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) dan Ketua Pegawai Operasi (COO).Usahawan korporat ini berkemampuan untuk melonjakkan semula dan membolehkan sesebuah organisasi untuk memperoleh kemahiran dan nilai inovasi yang tinggi.Selain itu,mereka juga bertanggungjawab untuk membuta usaha baru dan mengubah organisasi melalui strategi-strategi yang dibina.


Perbezaan Usahawan dan Usahawan Korporat daripada Pelbagai Aspek.

Usahawan
Aspek-aspek
Usahawan Korporat
-Untuk mencapai matlamat sendiri melalui memulakan perniagaan sendiri,mencari peluang,mengeluarkan produk atau servis yang memenuhi permintaan masyarakat dan seterusnya menjanakan keuntungan.
      Motif
-Untuk memenuhi pencapaian sendiri melalui kebebasan dan mencari peluang dalam organisasi,berorientasikan pencapaian dan didorongkan oleh kuasa dan ganjaran yang diberikan.
-5 hingga 10 tahun.
-Tujuan jangka masa yang panjang adalah untuk mengembangkan perniagaan .
Orientasi masa
-3 hingga 15 tahun.
Tujuan jangka masa yang panjang adalah berdasarkan pelan dan jadual organisasi.
-Mempunyai kemahiran untuk mengembangkan dan menguruskan perniagaan.
-Mempunyai kemahiran teknikal juga jika operasi organisasi memerlukan kemahiran teknikal tertentu.
Kemahiran
-Mempunyai kemahiran yang khusus dalam bidang tertentu.
-Selalunya mempunyai kelayakan pelajaran yang tinggi.
-Mempunyai ciri-ciri keusahawanan yang mendorong dia untuk memulakan dan mengembangkan perniagaan
Nilai-nilai
-Mempunyai ciri-ciri keusahawanan,tetapi sanggup untuk bertolak ansur terhadap peraruran dan sistem organisasi.
-Dapat mengambil risiko yang boleh dikira dan mengharapkan keuntungan atau pulangan yang besar.
Orientasi risiko
-Mampu mengambil kira risiko yang boleh dikira untuk mendapatkan hasil yang baik bagi organisasi.
-Tidak takut untuk dipecat oleh majikan.
-Lebih suka terlibat dalam setiap aktiviti dan operasi dalam organisasinya
Kecenderungan untuk bertindak
-Terlibat dalam setiap aspek aktiviti dan operasi dalam organisasi.
-Delegasikan atau mengagihkan pekerjaan kepada kakitangan bawahannya untuk mendapatkan hasil kerja yang baik.
-Memberi tumpuan kepada pelan organisasi,perkembangan organisasi,permintaan pasaran  dan perubahan teknologi.
Fokus utama
-Memberi tumpuan kepada operasi dalaman dan luaran organisasi berdasarkan pelan atau strategi yang ditetapkan.


Mitos-mitos Usahawan dan Usahawan Korporat.

Usahawan
Usahawan Korporat
     (a)    Usahawan adalah pelaksana bukan pemikir.
     (b)   Usahawan adalah dilahirkan ,bukannya dibentuk.
     (c)    Usahawan adalah seorang pencipta.
     (d)   Usahawa adalah golongan yang tercicir dalam akademik dan masyarakat.
     (e)   Usahawan mestilah mempunyai semua ciri- ciri  keusahawanadan profil tertentu.
     (f)     Apa yang diinginkan oleh usahawan adalah wang.
     (g)    Nasib atau tuah itu amat diperlukan oleh seseorang usahawan.
     (h)   Kejahilan adalah kelebihan usahawan.
     (i)      Usahawan mengalami kadar kegagalan yang tinggi.
     (j)     Usahawan adalah penjudi,kerana mengambil risiko yang melampau.

     (a)    Motif utama usahawan korporat adalah kekayaan,iaitu wang.
     (b)   Usahawan korporat adalah penjudi .
     (c)    Kelemahan usahawan korporat adalah kemampuan analisis.Meraka tidak peka dalam membuat analisis.
     (d)   Tidak beretika dan bermorak kerana mereka mempunyai keinginan yang kuat terhadap kekayaan dan kekuasaan.
     (e)   Usahawan mempunyai sikap yang haus kekuasaan.


Kesimpulannya,usahawan dan usahawan korporat adalah individu yang berlainan dalam organisasi dan kedua-dua karakter ini juga mempunyai tanggungjawab yang berbeza dalam perniagaan.

没有评论:

发表评论