Bidang keusahawanan telah lama
wujud sebagai satu pilihan kerjaya dan telah menjadi keutamaan dalam pelbagai
dasar kerajaan. Pengiktirafan dan penekanan serius pihak kerajaan terhadap
program pendidikan dan latihan keusahawanan bermula selepas tahun 1995 iaitu
sejajar dengan penubuhan Kementerian Pembangunan Usahawan (KPU) yang bertujuan
membangunkan minat keusahawanan dalam kalangan pelajar sekolah, universiti dan
masyarakat keseluruhan (Bukryman et al., 2008).
Wim Naude (2010) menganggap
usahawan sebagai golongan pengusaha dan peniaga yang sanggup menanggung risiko,
sentiasa berusaha untuk melakukan inovasi dan bijak serta kreatif dalam
mendapatkan cara meningkatkan kekayaan, kekuasaan dan status sosial.
Faktor Penglibatan Usahawan dalam Perniagaan
Berdasarkan hasil kajian,
faktor yang paling kuat menyumbang penglibatan dalam bidang perniagaan ialah
keinginan mencapai kebebasan dan kepuasan, disusuli faktor-faktor lain seperti
membantu menyara keluarga, inginkan kekayaan, bercita-menjadi usahawan, ingin
berdikari, tidak suka bekerja makan gaji, minat menyertai perniagaan, mendapat
peluang untuk berniaga, sanggup menghadapi risiko, ingin menceburi usaha teroka
baru, rangsangan daripada kejayaan pihak lain, dorongan ahli keluarga,
memulakan perniagaan berdasarkan pengalaman dan desakan hidup
Secara ringkasnya, penglibatan
responden sebagai usahawan dilihat lebih dipengaruhi oleh motivasi dan
keinginan diri sendiri berbanding faktor tekanan, desakan hidup atau paksaan
pihak lain.
Faktor-faktor Penentu Kejayaan Usahawan dan Perhubungannya dengan Tahap
Keuntungan Usahawan
Berdasarkan hasil dapatan,
dapat dirumuskan bahawa kejayaan seseorang usahawan memperoleh keuntungan
perniagaan bukan hanya ditentukan oleh faktor-faktor lazim seperti saiz modal
yang dimiliki, faktor keadaan ekonomi dan saiz perniagaan (pekerja yang ramai)
sahaja tetapi lebih dipengaruhi oleh faktor usia semasa memulakan perniagaan,
cara pengurusan rekod dan kawalan kewangan, kemahiran perancangan, kemahiran
pemasaran dan tahap pendidikan usahawan itu sendiri.
Kejayaan perniagaan pada usia
muda dalam kalangan responden yang dikaji boleh dikaitkan dengan pelbagai
faktor seperti tingkat kreativiti dan inovasi pengusaha yang lebih baik,
tingkat pendidikan generasi muda yang lebih tinggi dan moden, kekuatan fizikal
dan daya saing serta cara berfikir yang berorientasikan masa depan.
Menurut Lussier (1995),
faktor-faktor yang kritikal kepada kejayaan usahawan ialah faktor-faktor yang
berkorelasi positif dengan purata tahap keuntungan dan tahap keuntungan yang
diperoleh usahawan. Berdasarkan dapatan yang diperoleh, hanya terdapat empat
faktor yang boleh dianggap kritikal kepada kejayaan usahawan iaitu kemahiran
perancangan, keadaan ekonomi, pengalaman industry, dan pengalaman pengurusan.
Berdasarkan penemuan ini,
kajian menyarankan supaya para usahawan yang terlibat dalam jenis-jenis sektor
perniagaan yang dikaji dapat membina keupayaan dalam perkara tersebut supaya
berupaya memperoleh keuntungan perniagaan yang lebih baik. Kajian ini turut
menyarankan agar program pembangunan usahawan yang dijalankan oleh agensi
kerajaan dan swasta memberi fokus kepada empat faktor kritikal kejayaan
berkenaan selain memberi tumpuan ke atas faktor-faktor kejayaan yang lain.
Ulasan Artikel:
Berdasarkan
artikel,kejayaan seseorang usahawan memperoleh keuntungan bukan sahaja
bergantung kepada saiz modal,faktor keadaan ekonomi,saiz perniagaan,tetapi
lebih ditentukan oleh usia semasa memulakan perniagaan,kemahiran
perancangan,kemahiran pemasaran dan tahap pendidikan seseorang usahawan.
Tahap pemikiran
seseorang individu akan berubah dari masa ke masa,hal ini disebabkan tahap kematangan
yang berbeza pada tahap umur yang berbeza.Sebagai contoh,seseorang individu
yang berumur 30 sentiasa berfikiran rasional berbanding dengan seseorang
individu yang berumur 20.Oleh itu,faktor umur boleh membawa kesan kepada
kejayaan usahawan disebabkan tahap pemikiran yang berbeza.
Selain
itu,kemahiran seseorang usahawan sentiasa memberi kesan kepada
perniagaan.Usahawan yang cekap dalam membuat perancangan akan mendapat rezeki
yang lebih banyak berbanding dengan usahawan yang mungkin tidak begitu cekap
dalam membuat perancangan.
Tahap pendidikan
juga menjadi faktor penting dalam kejayaan perniagaan.Sebagai contoh,seseorang usahawan
yang merupakan mahasiswa universiti pengurusan memperoleh lebih banyak pendedahan
ilmu dari segi pengurusan perniagaan,kemahiran berkomunikasi dan kemahiran
membuat perancangan.Hal ini menyebabkan usahawan tersebut lebih mahir dalam
mengurus perniagaan dan berfikiran cekap dalam membuat perancangan.Namun,kita
tidak boleh menbuat kesimpulab bahawa usahawan yang tidak merupakan mahasiswa
tidak akan berjaya dalam perniagaan.
Kesimpulannya,faktor
umur,kemahiran usahawan dan tahap pendidikan juga penting untuk mencapai
kejayaan dalam perniagaan.
没有评论:
发表评论